3 Μαρ 2011

ΔΟΜΝΑ ΣΑΜΙΟΥ - ΤΑ ΑΠΟΚΡΙΑΤΙΚΑ

2

24 αθυρόστομα τραγούδια της Αποκριάς.
Η πιο διάσημη έκδοση του Συλλόγου. Τα «ανίερα-ιερά» τραγούδια της Αποκριάς με την ιερή τους αθυροστομία ετάραξαν τα νερά των σεμνότυφων καπηλευτών της παράδοσης. Ο διπλός δίσκος με τα είκοσι τέσσερα κομμάτια συνοδεύεται από εκτενή κείμενα που αναλύουν το παγανιστικό τελετουργικό πλαίσιο εντός του οποίου λέγονται τα τραγούδια, τραγούδια συνδεδεμένα με συγκεκριμένη εποχή του κοσμικού χρόνου και με ρόλο ιερό κατά τις αντιλήψεις των ανθρώπων της παραδοσιακής αγροτικής κοινωνίας. Παράλληλη έκδοση σε LP και CD.

Εισαγωγικό σημείωμα
Το βέβηλο και το άσεμνο είναι μια πτυχή του λαϊκού μας πολιτισμού που ελάχιστα έχει ανιχνευθεί και μελετηθεί, μια που "επί δεκαετίες, ίσως και αιώνες -όπως παρατηρεί ο καθηγητής Μ. Μερακλής- η υποκριτικά επίπεδη αστική ηθική" και σεμνοτυφία των διανοούμενων συλλογέων την αποσιώπησε και την αγνόησε, παραποιώντας την αλήθεια κάποιων συγκεκριμένων πολιτισμικών φαινομένων. Στην κάλυψη αυτού του κενού θέλει να συμβάλει ο Σύλλογος μας με την παρούσα έκδοση, παρουσιάζοντας τα -από κάθε άποψη σημαντικά- αθυρόστομα τραγούδια της Αποκριάς.


Η επιλογή και παρουσίαση του συγκεκριμένου κυρίως είδους αποκριάτικων τραγουδιών δεν πρέπει να θεωρηθεί αυθαίρετη και παραπλανητική: Τα αθυρόστομα τραγούδια του είδους αυτού είχαν επίσης συγκεκριμένο και αποκλειστικό χρόνο εκτέλεσης και λειτουργίας, ξεχωριστά από τα αναρίθμητα άλλα τραγούδια, σατιρικά και μη, που λέγονταν κατά τη διάρκεια της Αποκριάς.

Πιστεύουμε πως η πυκνότητα και η ζωντάνια της ηχογράφησης θα μπορέσει ν’ αποδώσει πιο παραστατικά την ένταση και αισθησιακή φόρτιση του περιορισμένου χρόνου που αναλογούσε στα τραγούδια αυτά, να βοηθήσει στη δημιουργία του ειδικού εκείνου κλίματος κοινωνικής, πνευματικής και σεξουαλικής απελευθέρωσης και εκτόνωσης που συντελούνταν μέσα στο οργιαστικό γλέντι της Τρανής Αποκριάς και που οι αυστηρά οργανωμένες παραδοσιακές κοινωνίες είχαν τη σοφία να προβλέπουν και να επιτρέπουν.

Έρευνα, Επιλογή, Μουσική επιμέλεια: Δόμνα ΣΑΜΙΟΥ. 
Κείμενα: Μιχάλης Ζ.Κοπιδάκης, καθηγητής Κλασσικής Φιλολογίας Α.Π.Θ.. Λάμπρος Λιάβας, Εθνομουσικολόγος, Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Μιράντα Τερζοπούλου, Λαογράφος Εθνολόγος, Ερευνήτρια στο Κέντρο Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών.
Αγγλική μετάφραση: Νταϊάνα Farr-Λούη (κείμενα), John Leatham (στίχοι).
Καλλιτεχνική επιμέλεια: Λίκα Φλώρου.
Επιμέλεια κειμένων Κοραλία Σωτηριάδου, Αντιγόνη Φιλιπποπούλου.
Ένθετο βιβλίο 128 σελίδων με φωτογραφίες, τους στίχους των τραγουδιών και άλλες πληροφορίες. 
A/A ΤΙΤΛΟΣ
1 ΚΑΛΕΣΜΑ
2 ΤΟΥΤΕΣ ΟΙ ΜΕΡΕΣ ΤΟ 'ΧΟΥΝΕ (Νάξου)
3 ΜΕ ΤΗ ΘΕΙΑ ΜΟΥ ΤΗΝ ΚΟΝΤΥΛΩ (Μικράς Ασίας)
4 ΜΠΑΛΟΣ (Χορός Κυκλάδων, οργανικό)
5 ΤΙΣ ΜΙΓΑΛΙΣ ΑΠΟΥΚΤΡΙΕΣ (Τυρνάβου)
6 ΤΟ ΜΟΥΝΙ ΤΟ ΛΕΝΕ ΓΙΩΤΑ (Δρυμού Ελασσόνας)
7 ΘΕΙΑ ΜΟΥ ΝΙΚΟΛΑΚΑΙΝΑ (Καρύστου)
8 ΠΕΝΤΕ ΔΕΚΑ ΠΑΠΑΔΙΕΣ (Καστοριάς)
9 Ο ΓΙΑΝΝΑΡΟΣ ΕΠΟΘΑΝΕ (Καρπάθου)
10 ΠΥΡΓΟΥΣΙΚΟΣ ΧΟΡΟΣ (Χίου, Οργανικό)
11 ΕΝΑ ΜΟΥΝΙ ΣΤΗΝ ΚΕΡΑΣΙΑ (Δρυμού Ελασσόνας)
12 ΣΑΡΑΝΤΑ Μ'ΝΙΑ ΜΙ ΚΥΚΛΟΥΣΑΝ (Κοζάνης)
13 ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΩ Ο ΕΡΗΜΟΣ (Θράκης)
14 ΝΑ 'ΜΟΥΝ ΝΥΧΤΑ ΣΤΟ ΓΙΑΛΟ (Στερεάς Ελλάδας)
15 ΕΝΑ ΜΟΥΝΙ ΠΑΝΕΥΤΗΚΕ (Τυρνάβου)
16 ΛΙΒΑΝΑΤΕΙΚΟ ΚΑΓΚΕΛΙ (Χορός Ρούμελης, οργανικό)
17 ΓΙ' ΑΚΟΥΣΑΤΕ ΤΙ ΘΑ ΣΑΣ ΠΩ (Μακεδονίας)
18 ΕΝΑΣ ΓΕΡΟΣ ΗΡΚΟΥΝΤΑΝΕ (Πάτμου)
19 ΟΥ ΠΑΠΠΟΥΣ ΟΥ ΡΑΓΚΑΒΕΛΑΣ (Κοζάνης)
20 ΤΗΝ ΤΡΑΝΗ ΤΗΝ ΑΠΟΚΡΙΑ (Δρυμού Ελασσόνας)
21 ΓΕΡΑΣΑ, ΜΩΡΕ ΠΑΙΔΙΑ (Ρούμελης)
22 ΠΩΣ ΤΟ ΤΡΙΒΟΥΝ ΤΟ ΠΙΠΕΡΙ (Ηπείρου)
23 ΚΑΒΟΝΤΟΡΙΤΙΚΟ (Χορός Εύβοιας, οργανικό)
24 ΠΕΘΑΝ' Ο ΚΡΕΑΣ (Ρούμελης)


24grammata.com/ Λαογραφία
Δόμνα Σαμίου: «Η Αποκριά αποτελείται από φαγοπότι, χορό, σάτιρα και αθυροστομία. Τα αποκριάτικα τραγούδια κοροϊδεύουν έχοντας ως στόχο τους καλόγερους, τους παπάδες, τους γερόντους γιατί είναι έξω από σεξουαλικές δραστηριότητες», τόνισε για να εξηγήσει: «Οι αρχαίοι λάτρευαν το φαλλό ως σύμβολο γονιμότητας, και αυτά τα τραγούδια είναι η συνέχεια της αρχαιότητας.
Τα τραγούδια αυτά τόλμησα να τα κυκλοφορήσω το 1995 από τον Καλλιτεχνικό Σύλλογο Δημοτικής Μουσικής Δόμνα Σαμίου, που έχει στο καταστατικό του ως όρο να κυκλοφορεί τραγούδια θεματικά, δηλαδή ξενιτιάς, αποκριάτικα, πασχαλιάτικα. Αρχικά φοβήθηκα να προβώ στην παραγωγή των αποκριάτικων, μήπως και απορριφθούν από το υπουργείου Τύπου.
Ευτυχώς πήρα την άδεια και το κοινό τα αποδέχτηκε και τα αγάπησε. [...]
Απολαυστική η μεγάλη ερμηνεύτρια που έχει αφιερώσει τη ζωή της στην έρευνα γύρω από τη δημοτική μουσική, νοστάλγησε τα παλιότερα χρόνια της Αποκριάς.
«Παλιότερα αποκρεύαμε, καλούσαμε συγγενείς στο σπίτι και ο κόσμος δημιουργούσε, με μία καμπούρα, μ’ ένα σακάκι φορεμένο ανάποδα, με μία μουντζούρα.
Τώρα, οι αποκριές έχουν γίνει εμπόριο, και εμείς μαϊμούδες. Η Πάτρα και το Μοσχάτο πάνε να μοιάσουν στο Ρίο, αντί να εκτιμούν την παράδοσή μας» δήλωσε χαρακτηριστικά (απόσπασμα, 2003).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...